Waar technologie en dans samensmelten.
Op een grote tafel staan allerlei vreemde machientjes. Het publiek rond de tafel kan die van heel dichtbij bekijken. Het zijn in elkaar geknutselde robotjes die lijken op stukjes van het menselijke lichaam. Je kan er spieren in zien, delen van een skelet en zelfs lapjes huid. Ze zien er een beetje griezelig uit, maar dat gevoel verdwijnt als ze gaan bewegen. Dan is het alsof ze zelfstandig aan het dansen slaan. Allemaal op een eigen manier: de ene sierlijk, de ander wild of gek. Dansend wordt elk robotje een levend wezen met een eigen karakter.
De Vlaamse choreograaf Ugo Dehaes maakte eerst voorstellingen met dansers. Omdat hij ook houdt van technische uitvindingen, ging hij zich verdiepen in robots. Sinds 2018 is hij ‘een choreograaf van dingen’. Hik heeft voorstellingen gemaakt met verschillende soorten robots, en zoekt naar manieren om die te laten dansen. Vanaf 2018 heeft hij voorstellingen gemaakt met allerlei verschillende bewegende robots, ook voor kinderen. Bij Moving Skin word je uitgenodigd in zijn wonderlijke laboratorium. Je leert van alles over het menselijk lichaam en over wat robots kunnen. En het alsof je persoonlijk met de robots kennismaakt. ‘Ik heb nog nooit zoiets gezien’, schreef een theaterrecensent over zijn vorige robotvoorstelling. ‘Dehaes combineert robotica met dans, satire en filosofie.’
Gezelschap
De Belgische choreograaf Ugo Dehaes onderzoekt al jaren de complexe relatie tussen dans en technologie. In Moving Skin, zijn nieuwe productie voor 2025, gaat hij op reis met als basis de adembenemende complexiteit van het menselijk lichaam.
In Moving Skin neemt Ugo zijn publiek mee op een fascinerende expeditie: hij laat de huid dansen, onderzoekt de mechanismen van ons skelet, bouwt spieren opnieuw op en probeert levenloze materialen tot leven te wekken in de hoop zijn dansvoorstellingen voor altijd te bewaren.
Moving Skin haalt inspiratie uit het verleden en omarmt de toekomst. Het is een eerbetoon aan de tijdloze fascinatie voor het menselijk lichaam en een eerbetoon aan de intrinsieke schoonheid die erin verborgen ligt. Tegelijkertijd neemt de voorstelling ons mee naar een geschiedenis en toekomst waarin mens en technologie op en naast het podium nauw met elkaar verbonden zijn.
“I have never seen anything like this before. Dehaes combines robotics, dance, satire and philosophy and has created a truly unsettling piece of theatre. Perhaps the real monsters are human beings, after all.”
★★★★★ northwestend.com
Een optreden van Ugo Dehaes
Muziek Wannes Deneer
Video Gertjan Biasino
Dramaturgie Marie Peeters
Tafel Hartwood (Helder Steemans), naar een ontwerp van Wannes Deneer
Productie kwaad bloed
Coproductie HET LAB, Perpodium
In samenwerking met Krokusfestival, TOF Théâtre
Distributie Goed bedrijf
Met de steun van de Vlaamse overheid, VGC, de Tax Shelter van de Belgische Federale Overheid
Kwaad bloed wordt structureel ondersteund door VGC
Een optreden van Ugo Dehaes
Muziek Wannes Deneer
Video Gertjan Biasino
Dramaturgie Marie Peeters
Tafel Hartwood (Helder Steemans), naar een ontwerp van Wannes Deneer
Productie kwaad bloed
Coproductie HET LAB, Perpodium
In samenwerking met Krokusfestival, TOF Théâtre
Distributie Goed bedrijf
Met de steun van de Vlaamse overheid, VGC, de Tax Shelter van de Belgische Federale Overheid
Kwaad bloed wordt structureel ondersteund door VGC